interferências/interferences


FEAR & ILUSION
interference on urban monuments and poetic actions




"Ex-Voto" - arame farpado enrolado - em progresso desde 1995 (perdido atualmente)
"Ex-Voto" - wrapped barbed wire - work in progress since 1995 (lost nowadays)



Though often unrealized projects because they are very difficult to receive official permission and are also very expensive to materialize, I am concerned, on the implementation of these artistic works, in cultivating a complaint and a reflection on two aspects that I consider most influential in psychosociological problems of contemporary human civilization: the fear and the illusion (using the rusty barbed wire to represent the fear and mirrors to represent the illusion), while it is an elaboration of what I call maximum icons, to be precise, I always try to create on each work a total icon of Divinity, on an archaic poem, where all archetypes can be recognized. Return the “archè” of the first philosophers, the reverie with the absolute principle.
"The universality of an archetypal image also indicates that the response to the image entails more than personal consequences, extending the soul beyond of his egocentric ends and extending the events of nature from different atomic characteristics for aesthetic signs that bring information to the soul." James Hillman.
In all these works which is always in evidence, to me, is an intention to delusional prophesy to the presence of Divinity and a veneration for a religiosity of the eternal present moment, which is always surrounded, as I said, by fear and illusion born in the mind and psychological elements of the past and the future, as the only figures that tend constantly trying to escape from the moment of that  presence of the Divinity. The work is both on the altar and the sacrifice that the moment will always be adored and worshiped to be not trivialized by the negligence on assured a continuity that is delivered from that fear or that illusion. To understand about the moment in his poetic drama, I surrender to Bachelard:
"Poetry is an instantaneous metaphysics. On a short poem, it must take a view of the universe and the secret of a soul, a being and objects, all at the same time. If simply follows the life time, it is less than this; can only be better than life immobilizing it, living in the very place the dialectic of joys and sorrows. It is, then, a principle of an essential simultaneity in which the more dispersed being, more disunited, conquer your unit."   Gaston Bachelard

Embora sejam muitas vezes projetos não realizados porque são muito difíceis de receberem permissão oficial e também são muito caros para serem concretizados, o desejo que está na execução dessas obras artísticas, é cultivar uma denúncia e uma reflexão sobre dois aspectos que julgo mais influentes na problemática psicossociológica da civilização humana contemporânea: o medo e a ilusão (usando o arame farpado enferrujado para representar o medo e os espelhos para representar a ilusão), ao mesmo tempo em que são uma elaboração do que eu chamo de ícones máximos, ou seja, quero sempre criar a cada obra um ícone total da Divindade, num poema arcaico, onde todos os arquétipos possam ser reconhecidos. Retorno a arché dos primeiros filósofos, ao devaneio pelo princípio absoluto.
“A universalidade de uma imagem arquetípica significa também que a resposta à imagem implica mais do que conseqüências pessoais, ampliando a alma para além de seus confins egocêntricos e alargando os eventos da natureza de distintas particularidades atômicas para sinais estéticos que trazem informação para a alma.” James Hillman.
Em todos estes trabalhos o que sempre fica em evidência, para mim, é uma intenção de profetização delirante da presença da Divindade, uma veneração e uma religiosidade sobre o instante do eterno presente, que está sempre cercado, como disse, pelo medo e pela ilusão nascidos na mente humana como elementos psicológicos do passado e do futuro, como únicas figuras que tendem constantemente a tentar escapar do instante da presença da Divindade. A obra aqui é simultaneamente o altar e o sacrifício em que o instante será sempre adorado e cultuado para que não seja banalizado pela displicência da certeza de uma continuidade que se entrega ou a esse medo ou a essa ilusão. E, para entender sobre o instante, em seu drama poético, rendo-me a Bachelard:
“A poesia é uma metafísica instantânea. Num curto poema, ela deve dar uma visão do universo e o segredo de uma alma, um ser e objetos, tudo ao mesmo tempo. Se segue simplesmente o tempo da vida, ela é menos que esta; só pode ser mais que a vida imobilizando-a, vivendo no próprio lugar a dialética das alegrias e das dores. Ela é, então, o princípio de uma simultaneidade essencial em que o ser mais disperso, mais desunido, conquista sua unidade.”   Gaston Bachelard


COVERED MONUMENTS




'fear' - project of interference in public monuments - (barbed wire wrapped around the statue, tomb of Carlos Gomes in Campinas SP) - "When I see these statues and monuments covered by rusty barbed wire something tells me the fear, the fear that binds us to daily exploitation veiled of the cities. The martyrs and famous of the statues are there hidden by supernatural revelation of the real meaning of his imposition of his superiority to our submission ... "


'medo' - projeto de interferência em monumento público -  (arame farpado enrolado na estátua -túmulo de Carlos Gomes em Campinas SP) - “Quando vejo essas estátuas e monumentos cobertos por arame farpado enferrujado algo me diz do medo, o medo que nos ata ao cotidiano de exploração velada das cidades. Os mártires e famosos das estátuas ficam ali escondidos pela revelação sobrenatural do real sentido de sua imposição, de sua superioridade à nossa submissão…”


MIRRORS OVER MONUMENTS







'ilusion' - 1997 (mirrors placed in the Atlas statues that decorate the gazebo in the Plaza Carlos Gomes Campinas) - "sometimes the mirrors reflect only our image, sometimes seem to be just a black square, others are reflections of city​​, other multicolored abstract images and sometimes a stroke of shimmering light ... tell us about our illusion ... the illusion that imprisons us and forces us to sustain the world "


'ilusão' - 1997 (espelhos colocados nas estátuas de Atlas que decoram o coreto da Praça Carlos Gomes em Campinas) - “às vezes os espelhos refletem somente nossa imagem, às vezes parecem ser apenas um quadrado negro, outras são reflexos da cidade, outras imagens abstratas multicoloridas e às vezes um golpe de luz cintilante… nos dizem da nossa ilusão… a ilusão que nos aprisiona e nos obriga a sustentar o mundo”




HOMO LIXUS / HOMO GARBAGE

ação poética - poetic action














'homo garbage' - interference - 2013 - Photo: Isabella G. Catani - (do not like to talk about art ... art became a divinity, deity, an icon ... let it go ... because it is something people already believes is so pure that only serves to encourage faith in herself ... like talking artistic ... artistic is process, is handcraft, is human ... and painful part of life ... well ... the artistic process is subjective?'s! artistic process can then be something unconscious? can! and that irrationality can be collective? yes! ... and the artistic process can then be something unconscious? and artistic prosses is often anonymous, is not it? yes! And on that irrationality can be collective? Yes! and then I always liked (and I'm not the first) to find out there artworks that appear from nowhere and are spontaneous, collective and anonymous creations... because they have much to tell us about our existence than the individual and named works by the pedantic egocentricity of artists... on other hand they are the result of long time and made by many people ... a wall with a sublime texture ... an outdoor scraped and shaved becomes a wonderfully composed abstraction with incredible colors ... stones, pipes, old parts or branches left away revel a charming and poetic arrangement, an immense history and symbolism of human acts and dreams into one amazing sight ... this photo here was worked by Isabella who found and photographed it... the people who passed through it shove bottles in its branches, a banal torture... I thought it is very strong and although extremely depressing ... it is what we are ... we start to call that discovery of several names ... "the tree of death" ... "reverse burning bush" ... is the main work of the new humanity ... I harvested its fruits that reveal the most current human being ... the Homo Garbage ...)


'homo lixus' - interferência - 2013 - fotos: Isabella G. Catani - (não gosto de falar arte… arte se tornou uma divindade, um orixá, um ícone… deixa ela pra lá… pois é algo que já se acredita tão puro que serve apenas para fomentar a fé nela mesma… gosto de falar artístico… artístico é processo, é artesanato, é humano e dolorido… faz parte da vida… bem… o processo artístico é subjetivo? é! o processo artístico pode ser então algo inconsciente? pode! e nessa irracionalidade pode ser coletivo? pode! e… sendo coletivo muitas vezes é anônimo não é? é! e aí eu sempre gostei (e não sou o primeiro) de encontrar por aí obras artísticas que aparecem do nada e são criações espontâneas, coletivas e anônimas… porque tem muito mais a nos dizer sobre nossa existência do que as obras individuais e nomeadas pelo egocentrismo pedante dos artistas… ao contrário são resultado de muito tempo e realizadas por muitas pessoas… um muro com uma textura sublime… um outdoor raspado e raspado que se transforma numa abstração maravilhosamente composta e de cores incríveis… pedras, canos, peças velhas ou galhos deixados num arranjo poético encantador e que revelam uma imensa história e simbologia dos atos e sonhos humanos numa única visão espantosa… esta obra aqui da foto foi a Isabella que encontrou e fotografou… as pessoas que passavam por ela enfiavam garrafas em seus galhos, numa tortura banalizada, achei muito forte e embora extremamente deprimente… somos nós… chamamos a descoberta de vários nomes… “a árvore da morte”… “a sarça reversa”… é a obra principal da nova humanidade… eu colhi seus frutos que revelam o mais atual ser humano… o homo lixus…)